نور إسماعيل تكتب: شمس ديسمبر.. الحلقة الحادية عشرة

ركن القراء



"شكلك اتغير اوى يا امير.. كأنى شايف واحد تانى.!"

امير: شكلى اتغير ازاى ياشادى ؟ 

حامد: يقصد بقيت تعبان وشكلك باين عليك الاجهاد

امير:انا هفضل تعبان كده لحد م ابقى معاها ..

شادى: ياعم انا بقيت تضرب زى اخوك ولا ايه ؟تبقى معاها فين

دى واحدة ماتت

يعنى هى فحتة وانت هنا فالدنيا

حامد: بس يا شادى (بيغمزه)

امير: انا مش هرد عليكى ياشادى ..عشان الى زيك معرفش الحب الى بجد

عمرك م حسيت ان ضربات قلب حد انت متعلق بيها كأنها ضربات قلبك انت !

من كتر مانت حاسس انكم واحد.. فكل حاجة

ازاى هقدر انساها

ازاى هحب غيرها بقى واعيش حياتى وكأن شيئآ لم يكن

شادى: يمكن عشان انا معشتش الى بتقوله ده بقولك المنطق والواقع

دى واحدة مااتت

ومش موته عادية

انتحار

يعنى اعوذ بالله كافرة

وانت قال لسه بتحبها

ومش بعيد ابدآ انك تعمل زيها وتنتحر وتحصلها

بس احب اهنيك ع جهنم الى هتعملو زفافكم

فيها

حامد:بالراحة يا شادى مالك نازل عليه كده ليه 

شادى: انا بفوقه لانه من اول م حصل الى حصل وهو مبقاش امير الى نعرفه

امير: لا كلامك..ولا كلامه

ولا اى حد كلامه هيدخل دماغى ولا يرجعنى عن الى نويت خلاص اعمله وماشى فيه وهكمله للاخر

حامد: انا بتطمن ع اهل بيتك ياامير ؟

امير: لا ليه

حامد: انت قريت الكتاب فالبيت ..وظهرتلك فريدة فيه

الخوف لا يكون البيت فعلا اتلبس

شادى: ايه!! فريدة ظهرتله!! هاااااااااار اسود

امير: وبتجيلى هنا كمان ! وبتقعد وبتحكى معايا

شادى : (مخضوض وخايف) ايه ياعم انت ..مين دى الى بتحكى معاك

سلامو عليكو

حامد: استنى ياحامد

شادى: استنى مين ياعم بيقولك بتجيله

امير: مش بتظهرلى بالنهار

شادى: لالالا وانا لسه هستنى بعد الكلام ده ..انا امى وابويا عايزينى

حامد: استنى ياشادى )

وحامد خارج ورا شادى امير سمع صوت انذار عربية الشرطة عند المصحه!

امير قام يبص من الشباك لاقاهم نازلين منها وداخلين المصحه..

-=-=--=--=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

مامت فريدة وخالتها قاعدين عند واحدة جارتهم جوزها شيخ بيفسر احلام وامام جامع وحافظ القرآن

مامت فريدة: يعنى هو هيعرف يقولى ايه قصد الحلم ده

الجارة: اه طبعآ..الشيخ بيعرف والحمدلله

وكله من القرآن

خالة كوثر: طب هيتأخر ياختى.. اصلى سايبين البيت لوحده

وانا ورايا شغل كتير

الجارة: لا يدوب هيصلى العصر فالجامع وجاى..ع بال م تشربو الشاى هيكون جه

ماما فريدة: تسلمى 

الجارة: الا ايه هو الحلم.، معلش يعنى بسأل

اصل انتو شكلكم كده قلقلانين ومش حاسه انه حلم عادى

مامت فريدة بصت لاختها..

خالة كوثر: معلش ياختى ..احنا خايفين نحكيه يقع تفسيره

انا سمعت حاجة زى كده فالتلفزيون

الجارة: وماله ياختى .. مافيش حاجة

قولوه للشيخ لما ييجى

وهما بيتكلمو دخل الشيخ بعد م فتح بالمفتاح ولاقاهم مستنينه..

الجارة: حمدلله عالسلامة ياابوحذيفة.. فيه جماعه مستنينك

الشيخ بص لل 2 كده وابتسم لما شافهم.

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

دعاء راجعة من الشغل مبسوطة وبتضحك ..ودخلت تخبط ع الباب وهى مبسوطة

الام: الله الله الله ايه الروقان ده كله!

يارب دايمآ

دعاء: (بتبوس مامتها) عاملة ايه اكل عالغدا؟؟

الام: عاملة اكل بتحبيه..

دعاء: طب الحقينى موووت انا جعانة وحاسة ان بقالى كتير مأكلتش

الام: وايه بقى الى فاتح نفسك يادودو

دعاء: (خدت نفس عميق) بصى بقى ياست ماما، انا كنت مقصرة فحاجة وعملتها

وحاسة اخيرآ انى عملت حاجة صح مريحه ضميرى

وعشان كده انا مبسوطة ونفسى مفتوحه!

الام: طب يارب ع طول يا دعاء.. يلا غيرى والاكل هيجهز عالسفرا حالا

دعاء: امووووووووووووه :*

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

الدكتور ايمن: مينفعش تاخدوه .. ده مريض وبيتعالج هنا

واظن انكم جيتو لاقيتو محجوز فالمصحه بتاعتى

مصحة الامراض النفسية

الظابط: لو سمحت يادكتور ..ٍيبنا نشوف شغلنا

اولا دى مصحة امراض نفسية..مش عقليه

يعنى هو مش مجنون بعقله عشان مقدرش اخده

ثانيآ فيه امر من النيابة بالقبض عليه

امير: (ممسوك من العساكر) انا معملتش حاجة .. هو فيه ايه حضرتك؟؟

الدكتورايمن: طب اقدر اشوف الاذن ده

الظابط: اتفضل .. (بيشاور لعساكره) هاتوه!

حامد وشادى: ياسعادة الباشا الظابط هو عمل ايه بس؟

الظابط: انتو تقربوله!

شادى: (خاف وارتبك) هو فيه ايه ؟

حامد: احنا اصحابة حضرتك

الظابط: اها..طيب استعدو هنطلبكم فالقضية الى اتفتحت ليه دى.. زميلكم متهم بجريمة قتل

حامد: قتل!!

شادى: انت قتلت اخوك ولا ايه ؟

امير: قتل مين ؟؟! انا مقتلتش حد (بيجروه العساكر)

الظابط: يلا ومن غير شوشرة

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

ولاول مرة قلب الام ميحسش ان فيه حاجة مع اولادها، مش عشان هى جافيه.

بس هى اتعودت ع مصايبهم ..

مامت امير هى واسماء كانو بيتغدو.. وقامت مامت امير تغسل ايدها ورايحه تنام شوية بعد الضهر.

الام: انا هدخل اريح شوية يااسماء وابقى صحينى قبل المغرب

اسماء: ماشى ياخالتى .. وانتى ع بال م تصحى اكون انا خلصت شوية الغسيل دول

الام: طب يابنتى 

دخلت مامت امير تنام.. وعدت نص ساعه وفجأة بدأت تصرخ جوه وهى نايمة..

كانت اسماء بتنشر الغسل فالبلكونة وجت جرى ع صوتها وهى بتصرخ..

اسماء: خالتى .. ياخالتى مالك

الام: الحقينى يااسماء... الحقينى (عيونها مبرئة ومتشبسه بالسرير بايديها ال 2)

اسماء: فيه ايه بس ياخالتى مالك

الام: انتى مش شايفه السرير بيطلع لفوق ازاى وينزل بيا مرة واحدة 

يالهووووووووووى

الحقونى يانااااااااس

اسماء: ياخالتى السرير ثابت.. اهو انا ماسكاكى اهو

الام: هقع يااسماء.. الحقينى الحقينى

اسماء بكت وخافت وجريت فتحت التلفزيون ع قناة قرآن وشغلتها بصوت عالى ولحسن الحظ كانت سورة البقرة!

وفجأة سكتت مامت امير عن الصريخ .. واغمى عليها!

اسماء: خالتى .. ياخالتى !! يامصيبتى الحقونى ياناس

لبست اسدالها ونزلت للصيدليه الى تحتهم تستنجد بأى حد

خالتها مش بتنطق!

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

الشيخ : (سمعها للاخر وابتسم) هو ده الحلم ياحجه!

مامت فريدة: ايوة ياسيدنا الشيخ

الشيخ: متقدريش تحدديلى الحلم ده كان من الساعه كام لكام

مامت فريدة: انا بنام بعد صلاة العشا..وبنام ع جنبى اليمين وبكون مصليه

وصحيت ع اذان الفجر!

الشيخ: تبقى رؤية.. يعنى واجب تفسيرها

مامت فريدة: انا قلقلانة ياشيخنا اوى

الخالة كوثر: المرحومة فريدة بنت اختى كانت بنت كويسة وصالحه ..وكانت بتعمل كل فروض الله عليها الوقت بوقته

الشيخ: بس بنتك عملت حاجة غلط قبل وفاتها

الام: حاجة غلط!! لا ياسيدنا ده بنتى غلبانة ومن البيت للشغل ومن الشغل للبيت

وكانت مخطوبة

بس عمرها م عملت حاجة من ورايا

الشيخ: لا اقصد حاجة اذت بيها نفسها مش حاجة حد اذاها بييها

الام: معرفش ياسيدنا الشيخ.. البوليس والناس قالو انها انتحرت

بس بنتى متعملش كده ابدآ

وهتنتحر ليه

هى يامام شافت

وكانت خلاص هتتجوز وتترحم من العذاب الى هى فيه

الخالة كوثر: معلش ياسيدنا الشيخ ..احنا كنا عايزين نعرف الحلم ليه علاقه بابوها

دى بتقولها خديلى حقى من ابويا

الشيخ: تفسير الرؤية يااختى والله اعلم.. ان زوجك ابو الفتاة المتوفيه اذى البنت فشئ 

الشئ ده موضح بورقه

لان زى ماهى قالتلك ع اخذ ثأرها عن طريق ورقه

يبقى معرفه الشئ المجهول ده موجود فورقه برضو

ده بالنسبة للاب

بالنسبة لانها بتيجى مش بتكلمك وكلمتك عن طريق كتابه ورقة

معنى ذلك انها عملت شئ بدنيتها خلاها مخزية منك وخايفة لو عرفتيه تغضبى منها

والله اعلى واعلم

الام: اصل ياشيخ ابوها كان معذبها وهى صغيره

وو..

الشيخ: مستحيل الاب يقتل بنته او ابنه الا لو كان وحش والعياذ بالله

احنا عايشين عشانهم ومش بنحب نشوف فيهم شكه دبوس

هو والدها اذاها اذى معنوى مش مادى وهو ده الى عايزاكى تاخدى حقها فيه وهو اظهار الحقيقه

دورى عالورقه دى

دورى ع شئ مكتوب

هتلاقى الى بنتك عايزاه

الخالة كوثر: بارك الله فيك ياشيخ..

الشيخ: احنا فالخدمة يااختى فاى وقت 

الام: (بتكلم نفسها) ادور فشئ مكتوب ! بش انا مبعرفش اقرا

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

امير: انا ماشوفتهاش يوم وفاتها خالص غير لما كانت جثة هامدة !!

انا اقتل فريدة (بيعيط)

انا اقتل روحى

الظابط: متخرجش عن الموضوع ، الشاهدة الوحيدة فالقضية بتقول انها شافتك وانت خارج من عندها بليل وكنت بتتلفت حواليك وجريت

وكان فيه موتو سيكل مستنيك تحت

مين بقى شريكك

واحد من الى شوفتهم معاك مش كده ؟؟

امير: ياباشا انا والله م قتلتها ولا كنت عندها

اخر مرة شوفتها قبل وفاتها بيوم

واتخانقنا وسابتنى ومشيت

هقتلها ليه

احنا كنا هنتجوز

الظابط: اقولك انا هتقتلها ليه .. الشاهدة قالت ان يوم وفاتها كانت المجنى عليها لوحدها فشقتها

ومكانش حد من اهلها موجود

ممكن تكون انت عارف ده

وروحت لها وحاولت معاها ..وهى رفضت فقررت تقتلها بسكينه الفاكهة الى كانت عالتربيزة عشان متفضحكش!

امير: والله ابدآ والله العظيم م حصل .. انا عمرى م فكرت كده ففريدة

دى واحدة اختارت تكون مراتى

ازاى يعنى افكر فيها بالسفالة دى

الظابط: عالعموم افتح ملف القضية من تانى .. وهيتعاد رفع البصمات بدقه

ماعدا بصمات الى كانت ع جسم الجثة لانها من الطبيعى تكون اتحللت دلوقتى وميكونش ف اثر لبصمات عليها

خدو ياعسكرى

امير: انا مقتلتهاش.. والله حرام

حسبى الله ونعم الوكيل فيكى يادعاااااااااااااااااء (دموعه نازله وهما بيجروه)

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

دكتور صيدلى : هى بس السكر على عليها ودخلت فكومة سكر ..

انا ادتها ابرة 

وهى لو طولت خديها وروحى اقرب مستشفى

اسماء: (بتعيط) حاضر .. تعبتك معلش

الصيدلى: ولا يهمك.. بس زى م قولتلك لو طولت اطلعى عالمستشفى

اسماء وصلت الدكتور.. وراحت اتصلت بمامتها

اسماء: امى ! الحقينى 

خالتى بتموت !

#بقلمى_نوراسماعيل

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

"انت ياض معكش اى مصلحه !!

امير : (حاطط دماغه بين ايديه فالحجز ) ايه ؟ مصلحة ايه

مسجون: برشامة .. سيجارة

اى حاجة

امير: لا ممعيش..وحل عنى

مسجون: احل ايه ؟؟ انت هتتنطط 

اقوم اقف يلا وقول جاى فايه ؟

امير: ابعد عنى بقولك ..

المسجون: انت بتزيحنى فوشى ياض!! لااااااا انت لازم بتعلم عليك

امير: (ظهرتله فريدة) فريدة !! الحقينى

فريدة: انت هنا ليه ياامير؟

امير: بيتهمونى انى قتلتك؟

المسجون : انت هتعمل فيها مجنون !! بتكلم مين ياض

فريدة: انت !! مستحييييييل

لا ياامير

مين الى قال كده

امير: الحقينى يافريدة.. انا هموت هنا

المسجون: يخربيت امك انت بتكلم نفسك ع انها موزة !! وشكلك شادد شريط كله ومستخسر فيا برشامة يابن التيييييييت

هات ياض برشامة وبلاش الحركات دى

فريدة: استنى ياامير

فريدة ولعت نار فالزنزانه كلها م عدا الحتة الى فيها امير!!

فريدة: اهو عشان يبعد عنك الحيوان ده 

المساجين: الحقوناااااااااااا، الحونااااااا احنا بنولع 

العساكر برة ..

فيه ايه منك ليه ؟ ايه ده الزنزانة مولع!!

الحق يادفعه!

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

مامت اسماء: ومن امتى حاصل ده كله يااسماء ومبتقوليش.. خالتك كده هتموت

اسماء: المهم ياامى نمشى دلوقتى من البيت ده 

ونودى خالتى لمستشفى

مامت اسماء: انا هخلى ابوكى يجيب شيخ ويشوف الشقه مسكونة ولا ايه ؟

اسماء: انا متأكده نها مسكونة ياامى ..والله 

انا شوفت بعينى

وادى خالتى

الام: طب يلا بينا ..

اخو اسماء: انا جبت التاكس..تعالو وانا هشيل خالتى وانزل بيها

الام: بالراحة عليها ..اما نشوف اخرتها 

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

مسجون: يابيه كان فيه نار هنا والمصحف

الظابط: فين دى يابنى ادم ..

المسجون 2: يابيه الواد ده بيكلم نفسه وانا شوفته بعينى

ده واحد مخاوى والله

الزنزانة كلها ولعت ماعدا الحتة الى هو فيها يابيه

العسكرى: ايوة انا شوفت ياباشا

الظابط: (خاف من امير) مخاوى ايه وكلام فارغ ايه

المسجون: يابيه خدونى واسحلونى ومتخلونيش مع الواد ده فمكان واحد

ده مخاوى عفاريت زمانهم بيتنططو ع كتافه!

مسجون تانى : ايوة يابيه !

مسجون 3: عشان مرزوق غلس عليه دافعو عنه العافريت

الظابط: العفاريت !! طيب.. خدوه وخلوه فزنزانة لوحده

طلعونى وحطونى فمكان لوحدى .. واول م اتقفل الباب..

فريدة ظهرت

وكنت مبسوط اووووى ان دى اول مرة اكون فيها معاها لوحدنا

حتى لو كانت روح!

وناسى مكانى وحالتى ايه دلوقت.

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

دعاء بتقفل الاباجورة الى جنب سريرها وبستعد للنوم ..

واول م راحت فالنوم!

دعاء: فريدة!! انا عملت الى انتى عايزاه اهو

فريدة: (كانت مبتسمه وبعدين وشها اتحول وعيونها احمرت) غبية! غبية

دعاء: هتموتينى اوعى ..اوعى انا برضو الى غبية

انتى الى غبية لما انتحرتى عشان شوية كلام فارغ

فريدة: وراكى لحد م تقولى الحقيقة يادعاء

دعاء: انا قولت الحقيقة .. ومش عايزة اشوفك تانى بقى ارحمينى

فريدة :قولى الحقيقة يادعاء

دعاء: انتى مش مظلومة يافريدة زى كل مرة انتى الى ظلمتى نفسك

فريدة: قولى الحقيقة يادعاء

دعاء: الحقيقة هتفضحك ..غورى بقى مش عايزة اشوف وشك

فريدة: لالالا انتى هتشوفينى كتير

انتى فتحتى طاقة جهنم

وانتى بس الى تقدرى تقفليها

يتبع..