Advertisements
Advertisements
Advertisements

إزاي تستمع برأس السنة في لبنان بأقل من ٥ آلاف جنيه؟

Advertisements
رأس السنة في لبنان
رأس السنة في لبنان
Advertisements

ناس كثير مننا مش هتقدر تسافر أوروبا علشان موضوع الفيزا، وبتفكر ازاي تستمع برأس السنة في بلد تانية ومن أهم البلاد اللي ممكن تستمع فيها برأس السنة هي لبنان، رأس السنة اللي فاتت كان من قلب ساحة النجمة، احتفالات ضخمة مجانية في مسرح دائري 360 درجة، وعد تنازلي وصولا للعام الجديد، واحتلت احتفالات لبنان المركز السادس عالميا، قصة مش هتكلفك ألا ٥ آلاف جنيها ويمكن أقل كمان..

الطيران إلى لبنان
هندخل على موقع skyscanner علشان نجيب أقل الأسعار  للطيران في فترة ما قبل رأس السنة، وبالبحث وجدت انها من ٢٨ ديسمبر إلى ١ يناير.. على خطوط طيران الشرق الأوسط، الرحلة ذهاب وعودة هتكلفنا ٣٥٠٠ جنيه، هنتحرك من القاهرة ١١ الصبح ونوصل بيروت ١٢:١٥ وده توقيت مثالي اننا نروح للمكان اللي حجزناه علشان نستلم الغرفة او السرير..

إزاي تستمع برأس السنة في لبنان بأقل من ٥ آلاف جنيه؟

الإقامة
زي ما اتعودنا اننا بندور على أقل الأسعار إقامة ودي بتكون متاحة في ال hostels وبالتحديد من موقع hostelworld .. انا اخترت هوستل اسمه Hamra urban gardens ٤ ليالي، الليلة هتكون ب ٣٥٠ جنيه يعني ١٤٠٠ جنيه في المدة كلها علشان تكلف الرحلة طيران وإقامة ٤٩٠٠ جنيه مصري..
إزاي تستمع برأس السنة في لبنان بأقل من ٥ آلاف جنيه؟
إزاي تستمع برأس السنة في لبنان بأقل من ٥ آلاف جنيه؟

طبعا هتلاقي أماكن ارخص من كدة لو حابب انك تقلل ميزانية الإقامة شوية ونحطها في بند الفسح مثلا، كله متاح على حسب دماغك انت، انت سيد قرارك في موضوع السفر ده بالتحديد، بخصوص الفيزا ممكن تشوف المتطلبات من موقع سفارة لبنان بالقاهرة 

يمكن الحصول على تأشيرة دخول إلى لبنان عن طريقين، بتقديم طلب إلى السفارة اللبنانية في القاهرة أو القنصلية العامة بالإسكندرية، أو من مطار بيروت، و لا تمنح تأشيرة دخول في حال وجود تأشيرة أو أختام إسرائيلية على جواز السفر أو وثيقة السفر.

تأشيرة الدخول إلى لبنان من السفارة صالحة لمدة 90 يوماً إبتداء من تاريخ الإصدار، وذلك لفترة 15 يوم أو شهر أو ثلاثة أشهر أو ستة أشهر وإن مدة الإقامة سارية المفعول إبتداء من تاريخ الدخول إلى لبنان، تأشيرة دخول سفرة واحدة تساوي 263 جنيه

المستندات المطلوبة، تعبئة طلب التأشيرة، وجواز سفر مع نسخة منه، رسالة من الشركة فيه راتب ووظيفة طالب التأشيرة (HR Letter)، كشف حساب مصرفي السجل التجاري و البطاقة الضريبية لرجال الأعمال و أصحاب المهن الحرة، حجز فندق أو دعوة من شخص لبناني مع نسخة من جواز سفره و عنوانه الكامل في لبنان دعوة من الجهة المستضيفة (شركة، جمعية, وزارة, إلخ......)، وجود إقامة صالحة في مصر على جواز سفر الخادم لمدة سنة على الأقل توقيع الأب المتزوج من لبنانية على إفادة سماح بسفر أولاده إلى لبنان.

تأشيرة دخول من مطار بيروت، يمكن الحصول على تـأشيرة دخول لمدة شهر قابلة للتمديد حتى ثلاثة أشهر في مطار بيروت للمصريين، المستندات المطلوبة، تذكرة سفر ذهاباً وإياباً ثمنها غير قابلة للإسترداد، حجز فندق أو عنوان خاص كامل وواضح مع رقم هاتف في لبنان، مبلغ يوازي ألفي دولار أميركي نقدًا أو شيكًا مصدقاً بذات القيمة من مصرف معترف، رسم التأشيرة 20 دولار، تعبئة طلب التأشيرة، وجواز السفر و نسخة منه.
Advertisements